Ako by mala vyzerať ideálna spálňa?

Táto otázka je na prvý pohľad naozaj jednoduchá. Veď, čo už len je vyžadované od spálne. Jedna posteľ a všetko ostatné je na obyvateľovi. Ten si vyberie farbu stien, obrazy, nočný stolík a všetko je hotové.

V skutočnosti to však nie je úplne tak. Teda minimálne vtedy, ak chcete naozaj popracovať na kvalite svojho spánku.

Základná filozofia

Predtým, ako sa dostaneme ku konkrétnostiam, pozrime sa na problém z toho najširšieho možné pohľadu. Ako by sme mali miestnosť ako spálňa vôbec uchopiť? V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že spálňa by mal byť taký malý chrám spánku. Všetko v tejto miestnosti by malo byť podriadené spánku. Spálňa by mala byť určená iba na spánok. Ak toto bude držať na mysli pri jej príprave, výsledok by mal byť minimálne uspokojivý.

Začnime posteľou

Symbolom spálne je jednoznačne posteľ. Bez nej by to nebola spálňa. Pri výbere postele je potrebné hľadieť aj na iné ako estetické stránky. Posteľ by mala byť v prvom rade pevná,  aby nevydávala všemožné zvuky pri pohybe na nej. Z pohľadu hygieny je kľúčové, aby bola posteľ dobre zospodu odvetraná. Ideálne by tak posteľ stále na štyroch vysokých nohách. Akákoľvek posteľ s úložným priestorom je vždy zlým riešením. Potrebujete posteľ s voľným priestorom pod matracom. Matrac je totiž potrebné odvetrávať a zbavovať prebytočnej vlhkosti. Koncentrácia vlhkosti v matraci totiž vedie k zvýšenému výskytu najrôznejších mikróbov, čo nemusí mať negatívny vplyv iba na alergikov.

K matracom

K želanej podobe matraca by sme mohli venovať úplne samostatný článok. Pri výbere matraca je potrebné uprednostňovať kvalitu pred cenou úmerne s rastúcim vekom človeka na ňom spiacom. S vyšším vekom súvisí horší zdravotný stav. Ak ste mladí, tak sa vyspíte prakticky aj na holej zemi. Časom sa však budete musieť o svoje telo starať. Vždy je dobré investovať do matraca, ktorý vám pomôže s regeneráciou. Pri spánku je dôležité, aby vaša chrbtica bola v dobrej polohe.  V tomto vám pomôže ortopedický matrac. Najznámejším príkladom ortopedického matraca je taštičkový matrac. Každý taštičkový matrac je vyrobený z veľkého množstva samostatných pružín. Každá jedna pružina je zabalená v textilnom vrecúšku. Pružiny sa navzájom nedotýkajú. Vďaka tejto konštrukcii dokáže matrac kopírovať nerovnosti ľudského tela a zabezpečiť lepšiu polohu chrbtice. Výborné ortopedické vlastnosti má aj latexový matrac, ktorý je navyše aj špičkou z pohľadu hygieny, keďže disponuje prirodzenými antimikrobiálnymi vlastnosťami.

Prítomnosť televízora a ďalších elektronických zariadení

Mnoho ľudí nemá televízor iba v obývačke. Našli by ste ho aj v ich spálni. Veď prečo by mali zaspávať s knihou v ruke, keď môžu zaspávať s televízorom. A moderné prístroje to iba uľahčujú. Na prijímači si môže nastaviť automatické vypnutie, takže televízor vám nebude v spálni vyhrávať až do ráno.

Televízor v spálni je však zlý nápad. Zhoršuje kvalitu vášho spánku. Ako sme už spomínali, pred spánkom by ste sa mali snažiť mozog upokojovať. Sledovaním televízie sa však deje presný opak, a to na dvoch úrovniach. Sledovaním nejaké príbehu v televízii zamestnávate svoj mozog. Televízne šou bývajú veľmi naplnené dejom – stále sa niečo deje  a všetko je to plné rôznych výbuchov a ďalších akcií. Toto však nie je všetko. Televízor vám škodí aj neviditeľným blikaním a vyžarovaním špecifického svetla. Toto žiarenie priamo stimuluje váš mozog a odďaľuje čas spánku. Ak zaspíte neskôr, ako by ste zaspali za normálnych okolností, automaticky to znamená, že sa vyspíte menej. Okrem kvality spánku je potrebné myslieť aj na jeho kvantitu.

Podobne na spánok pôsobia aj telefóny, smartfóny, tablety či počítače. Ba možno ešte aj horšie. Na rozdiel od televízora máte obrazovky týchto prístrojov omnoho bližšie k tvári – efekt špecifického svetla je tak väčší.

Zo spálne by ste tak mali odstrániť televízor (ak ho tam náhodou máte) a mali by ste v rodine prijať pravidlo, že do postele sa nelezie so žiadnou elektronickou hračkou. Bez výnimky.

V spálni sa nepracuje

Spálňa by mala byť miestom, ktoré nielenže je iba na spánok, ale aj miestom, ktoré si váš mozog vedome či podvedome spája iba so spánkom. Ak si v kúte spálne spravíte malú pracovňu, ak si tam dáte pracovný stolík, kde budete príležitostne dorábať veci, ktoré ste nestihli v práci, automaticky si spojíte spálňu so stresom. Toto bude komplikovať schopnosť vášho mozgu sa v tejto miestnosti upokojiť a rýchlo prejsť do stavu spánku.

V spálni sa necvičí

To, že sa staráte o estetickú stránku svojho tela, je síce pekné, ale v spojitosti so spálňou to môže byť problematické. Určite nechcete, aby si mozog spájal spálňu s vysokou fyzickou aktivitou. Jedinou výnimkou by mali byť akurát intímne cvičenia.

Farba spálne

Existuje viacero štúdií, ktoré nám hovoria o vplyve farby spálne na kvalitu a dĺžku spánku. Na farbe spálne záleží. Určite by ste si nemali vyberať farbu stien na základe osobnej preferencie. Treba sa spoľahnúť na dostupnú vedu. Toto však platí iba za predpokladu, že vašou prioritou je kvalita spánku.

Ticho a tma

V spálni počas spánku by vás nemalo nič rušiť. Malo by tam byť ticho. Minimalizovať je potrebné aj svetelné znečistenie prostredia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *