Insomnia – ako vyriešiť problém s nespavosťou?

Čoraz viac ľudí má problém so zaspávaním alebo opakovaným budením v noci. Takýto problém sa nazýva  nespavosť, ktorá patrí medzi spánkové poruchy. Aká je príčina nespavosti a ako sa jej zbaviť?

Insomnia – nespavosť

V prvom rade je potrebné definovať čo všetko sa za nespavosť označuje. Najjednoduchšie povedané, je to problém, kedy majú osoby problém zaspať alebo majú prerušovaný spánok počas noci. Môže súvisieť s telesnou chorobu, psychickým stavom alebo bez inej príčiny.

O nespavosť môže ísť tiež, ak:

  • máte problém zaspať pred polnocou, pričom zaspávate okolo druhej alebo štvrtej hodiny rannej,
  • máte problém mať dlhodobý neprerušovaný spánok,
  • vstávate bez budíka skoro, aj keď ste išli neskoro spať (spíte menej ako 6h)
  • po zobudení sa cítite nevyspato alebo unavene.

Keď sa človek nevyspí a dlhodobo tento problém nerieši, môže sa stať že nastanú problémy s koncentráciou alebo výkyvmi nálad.

Pravidelný alebo príležitostný problém

Spánková choroba je u starších ľudí rozšírenejšia, no aj tak ju treba riešiť. Každý z nás aspoň raz tento problém zažil, minimálne na krátke obdobie. Preto treba rozlišovať, či ide o pravidelne opakujúci sa problém alebo jednorazovú záležitosť. Napríklad, chronickou nespavosťou trpí približne 1 z 10 ľudí.

Chronická nespavosť  je problém zaspávania, ktorý sa opakuje minimálne tri-krát do týždňa, v období dlhšom ako jeden mesiac.

Aké sú príčiny nespavosti?

Z lekárskeho hľadiska sa nespavosť rozdeľuje do niekoľkých kategórií. Ide o:

  • nespavosť, ktorá vzniká bez inej príčiny ( primárna insomnia)
  • nespavosť, ktorá súvisí s telesnou chorobou alebo psychikou ( sekundárna insomnia)

čo znamená, že nespavosť  vznikla bez inej príčiny? Ide o to, že človeka netrápi žiaden psychický ani zdravotný problém, ale má zle spánkové návyky alebo prežíva stresové obdobie.

Ako sa primárnej nespavosti zbaviť?

Je potrebné si uvedomiť, že veľký vplyv na náš spánok má prostredie v ktorom zaspávame. Ak máme v spálni rušivé elementy, môžeme mať problém zaspať.

Zo spálne sa stala pracovňa

Kým vy ste pripravený na oddych, váš mozog má chuť pracovať. Tok myšlienok nad rozrobenou prácou alebo školou vám zaspávanie neuľahčí. Ide o to, že ak sa človek učí alebo pracuje z postele alebo z miestnosti kde spí, telo si zvykne, že má pracovať a nie spať.

Pokúste sa obmedziť sledovanie televízora, sledovanie filmov na notebooku alebo hranie hier. Ak vykonávate prácu z domu, alebo študujete, snažte sa to robiť v inej miestnosti ako je spálňa.

Nedostatočný pohyb

V dnešnej dobe sa venuje pohybovým aktivitám čoraz menej. Problém tiež nastáva, keď vymeníme prechádzku za jazdu autom. Netvrdíme, že treba prestať používať osobné vozilo, ale venovať väčšiu pozornosť pohybu. Keď je človek dostatočne unavený, oveľa ľahšie sa mu zaspáva.

Pozornosť si zaslúži aj matrac

Málokoho napadne, že svoju úlohu zohráva aj podklad na ktorom človek spí. Ak človek spí na matraci, ktorý už dávno nemá svoje kladné vlastnosti a je preležaný, určite nebude mať kvalitný spánok. Práve matrac je základná vec, ktorá si zaslúži pozornosť.

Kúpa nového matraca je však o niečo náročnejšia. Treba si zistiť určité informácie, aby ste kúpili ten správny matrac pre vás. Ak máte čas, určite odporúčame prečítať si článok, ako kúpiť správny matrac. 

Nespite cez deň

Nespavosti sa veľmi ťažko zbavuje, ak človek ide spať v neskorých ranných hodinách a potom spí dlho do obeda. Ak sa vám nepodarí zaspať v rozumnej hodine, dajte si budík napríklad na ôsmu hodinu rannú a cez deň už nespite. Skúste si ľahnúť skôr večer, nepozerať TV a v kľude zaspať.

Ak sa jedná o zdravotný alebo psychický problém, odporúčame navštíviť špecialistu, ktorý sa týmto problémom zaoberá.

 

 

 

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *