Zbytočnosti, ktorým sa pri matracoch radšej vyhnite

Pri kúpe nového matraca budete čeliť rôznym problémom. Subjektívnym či objektívnym. Jedným z týchto ťažkostí spojených s matracmi je marketing. Marketing výrobcov a predajcov matracov. Matrac je tovar, ktorého predaj je silne podporovaný marketingom a reklamou.

Ako je to už bežné, pri marketingových kampaniach sa často skĺzne za hranicu toho, čo môžeme považovať za etické. Bude to síce v súlade so zákonom, ale sotva by to slušný človek považoval za fér.

Mätúce informácie

Zorientovaný zákazník, ktorý vie, čo ide kupovať, nie je pre predajcov a výrobcov tou najzaujímavejšou skupinou. Takýto zákazník dosiahne na trhu najlepšiu cenu v požadovanej kvalite.  Marketing je smerovaný aj na takéhoto zákazníka – veď do marketingu radíme aj obyčajný popis produktu.

Nezorientovaný zákazník sa však omnoho ľahšie manipuluje. Respektíve omnoho jednoduchšie ho nalákate na rôzne polopravdy, neoverené informácie či senzačné vlastnosti matraca.

Predajcovia matracov za to veľakrát ani nemôžu. Ak chcú zostať na trhu, tak sa mu musia prispôsobiť. Ak zákazníci kupujú nejaký matrac z dôvodu, ktorý je absolútne nezmyselný, marketing sa tomu prispôsobí.

Zahmlievanie použitého materiálu

Matrace nie sú žiadne lunárne sondy. Ide o pomerne jednoduchý výrobok. Veď väčšina predávaných matracov je vyrobených z jednej alebo viacerých druhov pien. Výrobcovia  matracov dokonca ani tieto peny nevyrábajú. Výrobcovia matracov peny nakupujú od svojich dodávateľov a potom ich iba lepia. Pri pružinových matracoch je to podobné – akurát peny sa lepia na pružinové jadro, ktoré dodáva iný dodávateľ.

Matrace sa navzájom až tak veľmi nelíšia. Toto platí najmä pri matracoch rovnakého druhu. Aký je rozdiel medzi penovým matracom výrobcu X a penovým matracom výrobcu Y? Môžu sa líšiť v druhu peny. Ak je jeden matrac vyrobený z bežnej polyuretánovej peny a druhý z latexovej peny, tak tento rozdiel je výrazný. Čo však s dvoma matracmi, ktoré sú oba vyrobené z bežnej polyuretánovej peny? Stále tu môže existovať zásadný rozdiel. Každá pena je najlepšie charakterizovaná hustotou. Napríklad najlacnejšie polyuretánové peny majú hustotu od 15 do 18 kilogramov na meter kubický. Tie najlepšie sa môžu pochváliť aj dvojnásobnou hustotou.

Čo však s matracmi, ktoré majú približne rovnakú hustotu? Ako má výrobca nalákať zákazníka na jeho matrac? Zlými parametrami výrobku sa nechváli ľahko. A väčšina ľudí navyše nemá záujem pozerať na čísla v popise matraca. Marketing to rieši jednoducho. Namiesto toho, aby vám predávali polyuretánovú penu, ponúknu vám Super penu, Flexi penu, Smart penu a tak ďalej. Aký je rozdiel medzi Super penou výrobcu X a Smar penou výrobcu Y? Ťažko povedať. Aby ste vedeli tieto dva materiály porovnať, tak by ste potrebovali poznať aspoň tú hustotu. Ak však nie je v popise materiálu, tak väčšina ľudí nežiada o túto informáciu. Prípadne tento údaj v popise aj nájdete, stále sa však nedozviete, o aký materiál ide.

Táto taktika sa používa pri všetkých druhoch pien, a dokonca aj pri pružinových jadrách. Celé to vytvára situáciu, kedy sa len ťažko dozviete, čo za matrac to vlastne pred sebou máte. Dostatočne informácie o matracoch zvyčajne nájdete iba pri vysoko kvalitných výrobkoch, aj keď aj v tomto prípade sa nevyhnete rôznym Super penám.

Super materiály

Slovo „super“ je z pochopiteľných dôvodov marketingovo obľúbené. Veď, kto by nechcel mať doma super vec, super matrac. V tejto časti článku sa však budeme venovať materiálom, ktoré výrobcovia matracov prezentujú ako niečo zázračné, avšak v skutočnosti tieto materiály také vlastnosti nemajú, respektíve takéto vlastnosti nikdy neboli dokázané.

Sem patria napríklad strieborné vlákna všité do poťahu matraca. Takéto strieborné vlákna majú bojovať s mikróbmi rovnako ako lovci upírov likvidujú upírov. Striebro je kov, ktorý skutočne má baktoriocídne účinky. Je však vysoko otázne, či takéto vlastnosti majú aj postriebrené vlákna. A je zaručene nemožné, aby niekoľko vlákien v poťahu matraca dokázalo významnejšie ovplyvniť množstvo baktérií v lôžku. Ak chcete mať hygienické lôžko, je potrebné zainvestovať do iných vecí ako strieborných vlákien. Toto riešenie sa môže zdať lákavé, keďže je jednoduché. Je to však cesta zlým smerom. Množstvo mikróbov v matraci obmedzí vzdušný matrac. Prípadne matrac vyrobený z latexovej peny, teda z peny, ktorá má prirodzené antimikrobiálne vlastnosti.

Ďalším prípadom je aloe vera. Aloe vera je kaktusová rastlina, ktorá sa hojne využíva v kozmetika. Veda nikdy nedokázala, že aloe vera má nejaké pozitívne efekty na ľudské zdravie. Je však mimoriadne obľúbená. Prezentuje sa ako nejaká zázračná rastlinka niekde z exotických častí našej Zemegule. Výrobcovia matracov sa radi pochvália matracom s výťažkami aloe vera. S aloe vera sa predávajú najmä poťahy. Ide o úplnú zbytočnosť.

Pozor na záručné podmienky

Rôzne triky s dĺžkou záruky sú tradičnou marketingovou zbraňou. Ktorý matrac by ste si kúpili za predpokladu, že všetky ostatné parametre sú totožné. Matrac so zárukou 2 roky, alebo matrac so zárukou 10 rokov? Jednoznačne ten druhý. To isté by ste spravili, aj keby mal druhý matrac záruku iba 3 roky.

Lenže…matrac so zárukou 10 rokov nemusí byť výhodnejší ako matrac so zárukou 3 rokov (minimálna záruka ohraničená zákonom je 2 roky). Matrac so zárukou tri roky, môže ponúkať plnú záruku. Trojročná záruka sa bude sťahovať na celý výrobok v plnom rozsahu zákonnej záruky. Matrac so zárukou 10 rokov môže ponúkať plnú záruku iba 2 roky. Po zvyšných 10 rokov vám ponúkne obmedzenú záruku, ktorá sa bude týkať špecifických výrobných chýb. Ponúkne vám tak záruku, ktorá vám bude nanič. Zistíte to však až vtedy, keď si záruku budete chcieť uplatniť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *