Aká je ideálna dĺžka spánku?

0

Či sa vám to páči, alebo nie spánku by ste mali pripisovať dôležitosť, ktorú si zaslúži. Toto by si mali uvedomiť workoholci, televízny, či počítačový fanúšíkovia, či tinedžeri obľubujúci nočný život. Človek prespí približne tretinu svojho života. A nie, nie je to strata času. Spánok je dôležitý pre naše zdravie, pre náš život. Ak sa potrebuje koncentrovať na prácu, chcete podávať výborné výkony, musíte pravidelne a dostatočne dlho spať. Pozor: príliš dlhý spánok môže byť na škodu.

Dĺžka spánku závisí od vášho veku

Vo všeobecnosti platí, že čím sme starší, dĺžka spánku sa skracuje:

  • Novorodenec (0 – 3 mesiace) spí 14 – 17 hodín (niektoré, najmä skôr narodené deti prespia v prvom týždni, či mesiaci takmer celý deň. Nemusí vás to vyľakať.)
  • Kojenec (do 1 roka) spí 12 – 15 hodín (jeho nočný spánok ešte nie je plynulý)
  • Batoľa (do 2 rokov) spí 11 – 14 hodín (niektoré batoľa prespí celú noc, iné nie)
  • Škôlkár (do 6 rokov) spí 10 – 13 hodín
  • Školák (do 14 rokov) spí 9 – 11 hodín (ide len o nočný spánok, denný už nie je potrebný)
  • Tinedžer (do 18 rokov) spí 8 – 10 hodín
  • Dospelý človek ( do 65 rokov) spí 7 – 9 hodín (v začiatku dospelosti stačí aj 6,5 – 7,5 a postupne sa to zvyšuje)
  • Starší človek (nad 65 rokov) spí 7 – 8 hodín

Kedy je ideálny čas ísť si ľahnúť?

Na toto presný recept neexistuje. Musíte pozorne počúvať svoje telo. Ak ste unavený choďte si večer ľahnúť. Nepremáhajte sa. Choďte spať lebo chcete, alebo aj vtedy keď musíte. Vy presne viete, čo vás na druhý deň čaká.

Treba rozoznávať medzi dvomi typmi ľudí. Ak je človek ranné vtáča, to znamená, že po východe slnka vstane a začíta svoj aktívny deň včas ráno, určite potrebuje ísť spať večer  skôr. Naopak, sú ľudia, nočné sovy, ktorí svoju prácu vykonávajú v noci, kedy ich nič neruší a môžu efektívnejšie a rýchlejšie pracovať. Takýto ľudia idú spať neskôr, ale ráno si potrebujú dlhšie pospať.

Čas odchodu do postele záleží teda od typu človeka, ale aj od jeho práce, ktorú vykonáva.

Pravidlá pre kvalitný spánok

  • Počúvajte svoje telo a zbytočne neponocujte.
  • Majte v miestnosti 18 – 20°C. Neprekurujte miestnosť, v ktorej spíte.
  • Spite v tme a v tichu.
  • Pred spaním si miestnosť poriadne vyvetrajte.
  • Na večer sa neprejedajte. Doprajte si niečo ľahké (zelenina, kuracie mäso, ryba,…).
  • Pite poriadne počas dňa, aby ste v noci nepili a nemuseli ste chodiť na wc.
  • Vyhnite sa kofeinovým nápojom vo večerných hodinách.
  • Majte svoj režim – choďte spať a vstávajte v rovnaký čas.
  • Investujte do kvalitnej postele, matraca, či posteľnej bielizne.

Pred spaním zrelaxujte. Ak je možné vyhnite sa elektronike.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *