Úskalia nákupu matraca na internete

Nie je tomu tak dávno, kedy sa matrace dali kúpiť iba v kamenných predajniach. Výber bol malý a možností pramálo.

Približne posledných 15 rokov s trh s predajom spotrebných výrobkov výrazne zmenil. Okrem bežného predaja sa začal rozširovať aj predaj prostredníctvom internetu. Za týchto 15 rokov si internetový predaj prešiel dynamickým vývojom. Pohodlie nakupovania na internete je dnes na úplne inej úrovni. Najviac sa však zmenila dôvera ľudí v online nakupovanie. Dnes sa do online nakupovania púšťa veľká väčšina populácia. Rôzne eshopy sa stali bežnou súčasťou nášho života.

Je prirodzené, že mnoho ľudí internetovému predaju spočiatku nedôverovalo. Opatrné prijímanie noviniek je normálne. Časom však ľudia prišli na to, že internetový predaj ponúka množstvo podstatných výhod.

Spočiatku bola hlavným lákadlom nižšia cena. Internetové obchody vedeli šetriť peniaze na predajných priestoroch. A tak vedeli ponúknuť tovar za nižšie ceny. Toto dnes však už veľmi neplatí. Nižšie ceny na internete začali spôsobovať marketingové problémy. Distribútori si preto dnes dávajú ďaleko väčší pozor na to, aby ceny v kamenných a internetových predajniach boli plus-mínus rovnaké.

Čo sa však výraznejšie nezmenilo a asi ani len tak ľahko nezmení, je dostupnosť internetového predaja. Onlinie môžete nakupovať prakticky kdekoľvek – stačí, ak máte prístup na internet. A ten je dnes vďaka mobilným sieťam takmer všade. Toto je podstatné najmä pre ľudí, ktorí nebývajú  v mestách, respektíve to majú do miest ďalej, teda dostupnosť predajných služieb je pre nich obmedzená. Toto platí dvojnásobne, ak nakupujete špecifický tovar. Základný tover je dobre dostupný aj v malých mestách. Ak však chcete mať doma nejaký luxusný matrac, tak v kamennej predajni ho budú mať možno iba v Bratislave. Ak však bývate pri Snine, tak šanca, že sa vyberiete na nákup do Bratislavy nie je veľmi pravdepodobná.

Nakupovanie na základe opisu

Najväčším problémom nakupovania na internete vždy bolo a asi aj bude neexistencia fyzického kontaktu s výrobkom. Jednoducho si nemôžete tovar pozrieť na vlastné oči, ohmatať, ovoňať či na vlastnej koži vyskúšať. Pri kúpe nového matraca je skutočne vhodné si výrobok vyskúšať. Väčšina kamenných predajní vám niečo takéto bez akýchkoľvek otázok umožní. V mnohých prípadoch si môžete v predajni pokojne aj pospať.

Pri nakupovaní v online obchode sa budete musieť spoliehať na popis a fotografie. Podľa kvality popisu matraca a kvality fotografií môžete rozlíšiť dobrého predajcu od toho horšieho. Ak si zbežne pozriete ponuku slovenských online predajcov matracov, tak rýchlo zistíte, že ponúkané informácie ťažko možno označiť za dostatočné. Veľmi často sa stretnete s popisom matraca, ktorý je plný marketingový fráz. Teda slov a slovných spojení, ktoré vám nepomôžu  pri výbere nového matraca. Kvalitný popis obsahuje informácie:

  • Z čoho je matrac zložený
  • Kto vyrobil jednotlivé časti matraca
  • Parametre jednotlivých materiálov
  • Popis technológií a pod.

Dobrý predajca matracov by mal byť schopný zákazníkovi ponúknuť cestu, ako sa dostať k ďalším informáciám. Toto sa najčastejšie rieši dostupným telefónnym číslom. Neraz však predajca ponúka aj virtuálneho predavača. V eshope môže mať napríklad online chat, kde sa môžete priamo pýtať na konkrétne výrobky. V lepšom prípade tu natrafíte na odborne vzdelaného predajcu.

K slovnému popisu nerozlučne patrí fotografický materiál. Čím viac fotografií, tým lepšie. Čím kvalitnejšie fotografie, tým sa k vám dostane viac informácií. Problém tu je opäť v tom, že výroba kvalitnej fotografickej dokumentácie je časovo aj finančne náročná. Preto ju vo väčšine obchodoch jednoducho nenájdete. Vo väčšine obchodov si tak nový matrac budete musieť vyberať na základe jednej či dvoch fotografií. V horšom prípade ešte pri takejto fotke bude poznámka, že ide o ilustračnú fotografiu.

S nemožnosťou reálneho kontaktu s matracom súvisí aj problém s vracaním matraca. Ak ste niečo nevideli, tak tu vždy bude šanca, že pri prvom kontakte s matracom prídete na to, že ste v skutočnosti chceli niečo iné.

V bežnej kamennej predajni si túto vec vyjasníte ešte predtým, ako niekomu dáte či pošlete peniaze. Pri online nákupe je to zložitejšie. Každý výrobok zakúpený na internete môžete zo zákona vrátiť do 14 dní. Niektoré predajne túto dobu predlžujú. Problém je v tom, že vrátenie tovaru do eshopu nie je až také jednoduché. A dvojnásobne to platí pre niečo ako matrac. Aj vrátenie drobného tovaru je komplikované. V prvom rade – o vrátenie tovaru sa musíte postarať sami. Na vlastné náklady. Tovar musíte zabaliť, kontaktovať kuriéra a tovar mu odovzdať. Zabaliť matrac nie je jednoduché. Matrace sú zvyčajne veľké a ťažko sa s nimi manipuluje. Pri odosielaní matraca musíte počítať s tým, že za to zaplatíte viac ako v prípade odosielania menšej veci.

Niektorí predajcovia sa v rámci svojho marketingu snažia proces vrátania matraca uľahči. Respektíve o tom píšu. Pre vás ako spotrebiteľa je to dôležité. Stále je však potrebné mať na pamäti, že vrátiť tovar, ktorý máte doma nie je jednoduché. Väčšina ľudí sa v takejto situácia radšej uspokojí s menším negatívom výrobku, akoby mali podstupovať celú rortúru spojenú s vrátením matraca.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *